advertise
تعاونی بهین نیرو

نیروگاه های شناور خورشیدی یکی از مرزهای جدید فناوری های دریایی در حال پیشرفت و توسعه می باشد. طبق گفته بانک جهانی، ظرفیت نیروگاه های فتوولتائیک شناور قابل نصب و بهره برداری که می تواند در سطح جهان نصب شود، در حدود ۴۰۰ گیگاوات است. طبق تحقیق انجام شده در پایان سال ۲۰۱۹ حداقل ۲.۴ گیگاوات پانل فتوولتائیک بر روی آب، در ۳۵ کشور جهان نصب شده است. نیروگاه های شناور خورشیدی فراوانی در طی این سالها در سراسر جهان نصب و احداث شده اند، آیا این نوع نیروگاه ها در کشورمان ایران قابل احداث هستند؟ موارد بسیار مهمی در خصوص این نوع نیروگاه ها وجود دارد که باید در نظر گرفت و در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. بسیاری از کشورها به دلیل نبود زمین کافی و مناسب برای نیروگاه های فتوولتائیک، اقدام به احداث نیروگاه های شناور که پر هزینه هستند کرده اند، اما در کشورمان عملا مشکلی برای نبود زمین وجود ندارد.
حتما باید در آب های آرام نصب شوند، بنابراین بهترین آب ها برای احداث این نیروگاه ها می تواند آب پشت سدها، دریاچه های آرام، کانال های بزرگ آب روان باشد و امکان نصب در سواحل بدون موج شکن وجود ندارد چرا که موج ها نیروگاه را از بین خواهد برد. وقتی این نیروگاه ها بر روی آب پشت سدها احداث می شود، باعث جلوگیری از تابش خورشید بر آب و کاهش تبخیر آب پشت سد می شود و این یکی از مهمترین مزیت این نوع نیروگاه ها محسوب می شود. با توجه به اینکه پشت پنل ها با فاصله ای به سطح آب نزدیک است، تلفات حرارتی نیروگاه کاهش پیدا کرده و به نسبت نصب همان نیروگاه در خشکی، مقدار انرژی الکتریکی تولیدی نیروگاه بیشتر خواهد بود. این اختلاف بصورت متوسط بین ۲.۵ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.
دقت شود در مناطقی که دمای هوا بالاست و طبیعتا با وجود آب، رطوبت نیز مقدار بالایی خواهد بود، احتمال رخ دادن پدیده PID بسیار زیاد خواهد بود که بایستی این مورد را در خرید تجهیزات و حتی در مرحله امکان سنجی احداث نیروگاه، بررسی کرد. ترجیحا در آب های شیرین نصب شوند، چرا که خوردگی سازه های بتنی و فلزی مهار کننده فونداسیون اصلی نیروگاه، مشکل ساز خواهد شد. اگرچه معمولا پنل ها بر روی سازه های پلاستیکی سوار می شوند، ولی مهار کلی نیروگاه با سازه های فلزی و بتنی انجام می شود.

ژ 1-1

مقاله ۱

در این قسمت متنی بنویسید.

جدیدترین محصولات

اینورتر متصل به شبکه 10 کیلووات سه فاز SOLIS مدل SOLIS-3P10K-4G
مقایسه
اینورتر متصل به شبکه 20 کیلووات سه فاز SOLIS مدل SOLIS-3P20K-4G
مقایسه
اینورتر متصل به شبکه 110 کیلووات سه فاز SOLIS مدل SOLIS-110K-5G
مقایسه
پنل خورشیدی مونو کریستال 420 وات
مقایسه
پنل خورشیدی مونو کریستال 550 وات
مقایسه
باتری 100 آمپر ساعت، ژل 12 ولت سپاهان باتری نوع UPS مدل ORBITAL
مقایسه
سانورتر 5500W، 48V ، 100A برند SAKO مدل SUNON PRO 5.5KW
مقایسه
سانورتر 3500W، 24V ، 100A برند SAKO مدل SUNON PRO 3.5K
مقایسه
اینورتر متصل به شبکه 50 کیلووات سه فاز SUNGROW مدل SG50CX
مقایسه
انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.