advertise

راهنمای انتخاب باتری مناسب برای پنل خورشیدی

هنگام انتخاب بهترین باتری برای پنل خورشیدی، این نکات را جدی بگیرید

برای خرید باتری مناسب پنل خورشیدی حتما باید این نکات مهم را در هنگام خرید رعایت کنید؛ چرا که این نکات تاثیر بسزایی در هزینه‌های سیستم خورشیدی‌تان و هم‌چنین و بهره‌روی حداکثری از انرژی خورشیدی دارد..

راهنمای انتخاب باتری مناسب برای پنل خورشیدی | تعاونی بهین نیرو

ظرفیت باتری یکی از مهم ترین مواردی است که باید هنگام انتخاب باتری برای پنل خورشیدی به آن توجه کرد. باتری‌ها بر حسب آمپر بر ساعت یا به سادگی بر حسب آمپر، رتبه‌بندی می‌شوند. باید در ابتدا مشخص کنید که چه مقدار انرژی نیاز دارید و سپس باتری مناسب پنل خورشیدی را انتخاب کنید. برای تخمین نیاز برق یا اندازه مناسب باتری‌ها، نیازی به درک مباحث پیچیده برق ندارید. به عنوان یک قانون، همیشه پیک مورد نیاز برق خود را با استفاده از آمپر ساعت تخمین بزنید. برای نمونه، یک باتری با سرعت ۱۰۰ آمپر در ساعت، از نظر تئوری می‌تواند انرژی الکتریکی ۱ آمپر را برای ۱۰۰ ساعت یا ۱۰ آمپر برای ۱۰ ساعت تولید کند.

طول عمر باتری عاملی حیاتی در انتخاب بهترین باطری برای پنل خورشیدی است و سازندگان در طراحی باتری های خورشیدی قوی رقابت تنگاتنگی دارند. فرآیند طراحی اغلب بر روی مقاومت باتری متمرکز است تا حداکثر عملکرد را برای مدت طولانی‌تری ارائه دهد. نوع فناوری باتری نیز نقش بسزایی در تعیین طول عمر باتری دارد. سه عامل موثر بر طول عمر باتری که باید هنگام خرید آن را بررسی کنید عبارتند از:

• استفاده باتری نسبت به ظرفیت استفاده باتری نسبت به ظرفیت آن از آن‌جایی اهمیت دارد که استفاده مداوم از باتری‌ها باعث تحلیل قدرت باتری می‌شود و ظرفیت آن‌ها را به مرور زمان کاهش می‌دهد.
• تعداد دفعات شارژ معمولا باتری‌ها در طول استفاده منظم، می‌توانند بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ بار شارژ شوند.
• دما فعالیت شیمیایی درون باتری‌ها با افزایش دما افزایش می‌یابد. برای بالا رفتن طول عمر باتری های خورشیدی ، آن‌ها را در اتاقی با دمای کنترل شده نصب کنید.


یک باتری مناسب پنل خورشیدی حداکثر توان خروجی را دارد. باتری‌های خورشیدی را می‌توان بر اساس پیک کیلووات یا کیلووات بر ثانیه طبقه‌بندی کرد. هنگام انتخاب یک باتری خورشیدی، رتبه کیلو وات نشان دهنده بالاترین میزان توانی است که در بهترین عملکرد خود تولید می‌کند یا به طور خلاصه هرچه اوج قدرت خروجی بالاتر باشد، باتری بهتر است.

بازده رفت و برگشت باتری مقدار انرژی‌ای است که آن را به عنوان درصدی از انرژی مصرف شده برای ذخیره محاسبه می‌کنند. به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ کیلووات ساعت برق به باتری وارد شود اما فقط ۹۰ کیلووات ساعت برق تولید کند، راندمان رفت و برگشت باتری ۹۰٪ خواهد بود. پس برای خرید بهترین باطری برای پنل خورشیدی به سراغ باتری هایی بروید که راندمان رفت و برگشت بالاتری دارند زیرا مقرون به صرفه تر هستند.

منظور از دمای محیط، میانگین دمای هوای اطراف باتری یا دمای اتاقی است که باتری در آن نصب شده است. دمای کار محیط یک باتری خورشیدی بسیار مهم است که اغلب نادیده گرفته می شود. این امر به ویژه برای افرادی که در مناطقی با درجه حرارت خیلی بالا زندگی می‌کنند، بسیار حیاتی است؛ پس حتما دما را جهت انتخاب باتری مناسب پنل خورشیدی در نظر بگیرید.


بسیاری از تولیدکنندگان مختلف برای توسعه باتری خورشیدی ایده‌آل در حال رقابت هستند. فرآیندهای طراحی و ساخت آن‌ها متفاوت است و به این ترتیب، محصولات نهایی نیز متفاوت هستند. نام تجاری یکی از عوامل مهم در انتخاب باتری برای پنل خورشیدی است. اولویت ها و بودجه شما باید تعیین کند که آیا یک باتری ساخته شده توسط یک استارت آپ جدید یا یک شرکت بزرگ بخرید. صرف نظر از انتخاب خود، حتما جزئیات گارانتی را به دقت بررسی کنید و به سراغ محصولی بروید که بهترین گارانتی را ارائه می دهد.

انواع مختلف باتری های خورشیدی | تعاونی بهین نیرو

نوع یا فناوری استفاده شده تاثیر مستقیمی در انتخاب باتری برای پنل خورشیدی دارد؛ چرا که فناوری های استفاده شده در باتری باید متناسب با بودجه و نیازهای خاص شما باشد و همین موضوع نوع باتری انتخابی شما را تعیین کند. در ادامه با انواع باتری های خورشیدی آشنا می‌شوید.


باتری های اسیدی از قرن هفدهم میلادی که اختراع شدند تا به حال، هم بیشترین استفاده را برای ذخیره انرژی دارد. تا چند سال پیش، این باتری‌ها تنها باتری‌هایی بودند که می‌توانستند برای ذخیره برق جهت مصارف خانگی یا صنعتی استفاده شوند
نقاط قوت باتری های اسیدی
قابل توجه‌ترین نقطه قوت باتری‌های اسیدی، مقرون به صرفه بودن آن‌هاست. این باتری‌ها به طور گسترده در مناطق روستایی و دورافتاده نصب می‌شوند؛ زیرا قیمت آن‌ها ارزان است. باتری‌های اسیدی می‌توانند به طور پیوسته در مدت زمان طولانی خروجی داشته باشند.
نقاط ضعف باتری های اسیدی
باتری های اسیدی حجیم و سنگین هستند. فضای زیادی را اشغال می‌کنند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.
محل استفاده از باتری های اسیدی
باتری های اسیدی اولین انتخاب برای نصب سیستم خورشیدی خارج از شبکه هستند. قیمت و هم‌چنین پایداری این باتری‌ها آن‌ها را بسیار قابل اعتماد کرده است. اکثر سیستم های پشتیبان برق اضطراری در کشور نیز همچنان از باتری‌های اسیدی استفاده می‌کنند.


امروزه یکی از بهترین باطری ها برای پنل خورشیدی از نوع لیتیوم یون است. باتری‌های لیتیوم یونی محبوبیت زیادی دارند؛ زیرا منبع ذخیره انرژی مناسبی برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و تلفن‌های هوشمند هستند. دو نوع باتری لیتیوم یونی در بازار وجود دارد. اولین و محبوب ترین در میان سازندگان خودروهای الکتریکی، نوعNMC (نیکل- منگنز- کبالت) است. نوع دیگر از نوع LiFePO ۴ (لیتیوم فسفات آهن) است. این نوع باتری عمر چرخه بالایی دارد و برای استفاده در تاسیسات خارج از شبکه ایده‌آل است. باتری‌های LiFePO در دماهای شدید عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و آن‌ها را برای استفاده در مناطق با دمای شدید مناسب می‌سازد.


نقاط قوت باتری های لیتیوم یونی
باتری‌های لیتیوم یونی به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. آن‌ها چگالی انرژی باتری بالاتری دارند. این بدان معناست که یک باتری لیتیوم یونی می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به یک باتری سرب اسیدی با همان اندازه فیزیکی ذخیره کند. از آن‌جایی که این باتری‌ها چرخه عمر طولانی‌تری دارند، طول عمر بیشتر و عمق تخلیه بالاتری را دارا هستند. باتری لیتیوم یونی می‌تواند بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ بار شارژ را در عمق ۸۰ درصدی ارائه دهد و هم‌چنان تا ۱۵ سال دوام بیاورد.
نقاط ضعف باتری های لیتیوم یونی
نقطه ضعف اصلی باتری‌های لیتیوم یون گران قیمت بودن آن‌هاست. قیمت این باتری‌ها، با ظرفیت ذخیره انرژی مشابه، دو برابر قیمت باتری های سرب اسیدی است. این باتری ها، بر خلاف باتری‌های اسیدی، بسیار ناپایدار هستند و برای اطمینان از عملکرد ایمن به مدار تثبیت کننده نیاز دارند.
موارد استفاده از باتری های لیتیوم یونی
باتری‌های لیتیوم یونی در صنعت خودروسازی خانه پیدا کرده‌اند. تقاضا برای این باتری به بالاترین حد خود رسیده است؛ زیرا سازندگان خودروهای الکتریکی برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند.

نیکل کلرید سدیم باتری
نیکل کلرید سدیم یک رقیب سرسخت برای باتری لیتیوم یونی است. این باتری از روش ذخیره منحصر به فردی استفاده می‌کند که آن را به طور کامل قابل بازیافت می‌کند. این نوع باتری، مواد شیمیایی سمی منتشر نمی کند و خطر گرمایش یا آتش‌سوزی ندارد. هم‌چنین باتری‌های نیکل کلرید سدیم برخلاف باتری‌های لیتیوم یون، نیازی به مواد پیچیده ندارند.
نقاط قوت باتری های نیکل کلرید سدیم
باتری نیکل کلرید سدیم به دلیل ترکیب شیمیایی آن ایمن و قابل اعتماد است. این باتری حتی در دماهای شدید به صورت بهینه عمل می‌کند. این نوع باتری‌ها کاملاً قابل بازیافت هستند زیرا هیچ ماده شیمیایی خطرناک یا سمی در آن‌ها وجود ندارد.
نقاط ضعف باتری های نیکل کلرید سدیم
باتری‌های نیکل کلرید سدیم، طول عمر محدودی در حدود ۳۰۰۰ شارژ و تنها ۸۰٪ عمق تخلیه دارند. این بدان معناست که تا ۲۰ درصد از نیرویی که این باتری ذخیره می‌کند، نمی توان استفاده کرد. نصب این باتری‌ها نیز، به ویژه برای سیستم‌های خورشیدی مسکونی و پروژه‌های بزرگ بسیار پرهزینه است.
محل استفاده از باتری های نیکل کلرید سدیم
باتری‌های نیکل کلرید سدیم در تاسیسات بزرگ در تاسیسات برق خورشیدی خارج از شبکه و سیستم‌های پشتیبان برق اضطراری بهترین استفاده را دارند.


خدمات بهین نیرو

شرکت بهین نیرو با بهره گیری از متخصصان توانمند فنی و علمی و با در اختیار داشتن ابزار های اندازه گیری دقیق، قادر به ارائه خدمات مختلف در زمینه انجام ممیزی انرژی با آگاهی از جدید ترین و کم هزینه ترین روش های بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.