advertise

همه چیز درباره استفاده از پنل های خورشیدی

درباره پنل های خورشیدی در ساختمان های مسکونی چه می دانید؟

انرژی خورشیدی یکی از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است که انسان ها می‌توانند با استفاده از پنل خورشیدی از آن استفاده کنند. این انرژی به راحتی در دسترس قرار دارد و برای زمین ایجاد آلودگی نمی کند.
انرژی خورشیدی انرژی قوی است که می تواند نیاز افراد را از انرژی های فسیلی به حد قابل چشمگیری کاهش دهد. انرژی خورشیدی تحول بزرگی در راستای چگونگی از انرژی های طبیعی محسوب می شود. این تکنولوژی از فناوری نیمه‌هادی برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریسیته یا گرما استفاده می‌کند.
از پنل خورشیدی می‌توان در مکان‌های مختلف همچون ساختمان‌های صنعتی، مسکونی و تجاری استفاده کرد. در این مقاله به طور کامل درباره انواع پنل خورشیدی، تاریخچه، طرزکار و هزینه لازم برای نصب آن در خانه بحث خواهیم کرد. با مجموعه بهین نیرو در ادامه مقاله همه چیز درباره استفاده از پنل های خورشیدی  همراه باشید. همچنین شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

همه چیز درباره استفاده از پنل های خورشیدی| بهین نیرو

انواع پنل های خورشیدی| بهین نیرو

انواع پنل های خورشیدی

اداره اطلاعات انرژی آمریکا صفحات یا پنل‌های خورشیدی را به سه دسته تقسیم می‌کند:
۱. صفحات خورشیدی با قدرت کم: قابل استفاده برای گرم کردن آب استخر یا در تهویه و گرم کردن محیط
۲. صفحات خورشیدی با قدرت متوسط: صفحاتی مسطح با مصرف مسکونی و تجاری
۳. صفحات خورشیدی با قدرت زیاد: این صفحات یا استفاده از آینه‌ها یا لنزها انرژی را متمرکز می کنند. این نمونه قدرت بالایی برای تولید گرما یا برق داشته و معمولا در نیروگاه‌های تولید انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.


تاریخچه پنل خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی به حدود ۱۰۰ سال پیش و دوره موتورهای بخار برمی گردد. در آن زمان از انرژی خورشیدی در موتورهای بخار برای تولید بخار استفاده میش د. تولید بخار با انرژی خورشیدی، موتورهای بخار را به حرکت درمی‌ آورد.
پس از چند سال، پنل خورشیدی با روکس سلنیوم و یک لایه نازک از طلا ساخته شد. راسل اهل مخترعی اهل آمریکا بوده که اولین سلول خورشیدی سیلیکونی را در سال ۱۹۴۱ در آزمایشگاه بل ساخت. سلول های خورشیدی به شکل امروزی در سال ۱۹۵۴ در همان آزمایشگاه بل با بهره گیری از علم راسل اهل ساخته شد.به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، پنل های امروزی ساخته شد.
اولین کاربرد پنل خورشیدی در ماهواره‌های فضایی بود. پس از آن در مقیاس کوچک‌تر برای ماشین‌حساب و بعد از آن در دیگر جنبه های زندگی بشر مورد استفاده قرار گرفت

تاریخچه پنل خورشیدی| بهین نیرو

پنل خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

صفحات خورشیدی از مونتاژ سلول های خورشیدی تشکیل می‌شوند. این صفحات فتو ولتائیک (PhotoVoltaic) یا سولار (Solar) نامیده می‌شوند. سلول‌های خورشیدی، نور خورشید که از ذرات ریزی به نام فتون تشکیل شده را دریافت میکند. سپس ذرات فتون به برق ناپایدار و غیر قابل استفاده برای وسایل برقی تبدیل می‌کند. برقی که توسط این صفحات و سلولهای خورشیدی تولید میشود به مدارهای یکسوساز یا پایدارکننده فرستاده می‌شود.
خروجی برق از مدارهای یکسوساز برقیست پایدار که در مرحله بعد به مدار ذخیره کننده ارسال می‌شود. برای ذخیره انرژی برق از باطری‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. باطری‌های مورد استفاده در این مرحله قابلیت شارژ و تخلیه کامل را دارند. از طرفی این باطریها از عمری طولانی بهره‌مند هستند. در مرحله بعد نیاز است برق تولید شده به برق ۲۲۰ ولت (برق شهری) تبدیل شود. این کار با قرار دادن مدار اینورتر (تبدیل برق DC به AC یا برق شهر) بعد از باطری انجام می شود. خروجی این مدار در نهایت قابل استفاده برای مصرف روزانه است.
هر صفحه خورشیدی مقدار مشخصی انرژی تولید می کند. در نتیجه لازم است مقدار انرژی مورد استفاده شما توسط متخصصین و کارشناسان محاسبه شود. سپس طبق محاسبات انجام شده تعداد صفحات خورشیدی، باطری‌ها و قدرت مدارهای واسط مشخص و خریداری شود. انواع پنل خورشیدی  را می توانید از مجموعه بهین نیرو خریداری نمایید.


مزایای استفاده از پنل خورشیدی در ساختمان مسکونی

۱. انرژی خورشیدی انرژی پاک محسوب شده و آسیب بسیار کمی به طبیعت وارد می‌کند.
۲. هزینه استفاده پرداخت نمی‌کنید.
۳. انرژی خورشیدی تجدیدپذیر است. به این معنی که همیشه می‌توانید از آن استفاده کنید و تمام نمی‌ شود.
۴. برای نصب نیاز به محدوده خاصی ندارید. می توانید به راحتی آن را روی سقف خانه نصب کنید.
۵. آلودگی صوتی ندارد.
۶. نیاز به سرویس های کوتاه‌مدت ندارد. حداقل زمان سرویس سالی یک بار است. این زمان بسته به شرایط نگهداری به ۲ سال یک بار نیز می‌ رسد.
۷. نیاز به سوخت برای شروع به کار ندارد.
۸. نیاز به برق شهری و شبکه شدن با برق شهری نداشته و به صورت شخصی کار می‌کند.

هزینه نصب پنل خورشیدی| بهین نیرو

معایب استفاده از پنل خورشیدی | بهین نیرو

معایب استفاده از پنل خورشیدی

۱. صفحات خورشیدی باید فاقد آلودگی بوده و مرتب تمیز شوند. بسته به شرایط محیطی روزی ۱ بار تا هفته ای ۱ بار نیاز به نظافت دارند.
۲. نیاز به شرایط جوی مناسب داشته و در تمامی مناطق آب و هوایی قابل استفاده نیست.
۳. هزینه سرویس سالیانه نسبتا بالایی دارد.
۴. هزینه خرید و نصب اولیه آن نسبتا بالاست.


هزینه نصب پنل خورشیدی برای یک واحد مسکونی حدودا چقدر است؟

صفحات خورشیدی به تعداد لازم، باطری برای ذخیره‌سازی نیرو و مدارهای لازم واجبات نصب و راه اندازی این صفحات است. میانگین مصرف یک واحد، بین ۲٫۵ کیلووات تا ۵ کیلووات است. قیمت حدودی پک کامل شامل صفحات خورشیدی، باطری و مدارهای لازم برای هر کیلووات حدودا ۱۰ میلیون تومان است.
در نتیجه سرمایه لازم برای یک واحد حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد شد. متاسفانه تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی با پنل خورشیدی هنوز بومی سازی نشده است. در نتیجه قیمت‌ ها بسته به قیمت دلار متغیر است. این صفحات را می‌توانید به صورت آنلاین نیز از سایت‌هایی مثل بهین نیرو سفارش داده و خریداری کنید.

هزینه نصب پنل های خورشیدی| بهین نیرو

چگونه می توان از انرژی خورشیدی در همه ساعات شبانه روز استفاده کرد؟

دنیای پر هیاهوی امروزی به علت افزایش جمعیت، منابع انرژی های فسیلی به شدت رو به کاهش هستند، از این رو بشر به دنبال راهکارهای جایگزین نمودن انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی می باشد. اما سوال اصلی درباره استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان های مسکونی این است که چگونه از انرژی خورشیدی در همه ساعات شبانه روز استفاده کرد؟
در تمامی ساعات شبانه روز دسترسی مناسب به نور خورشید وجود ندارد. در مورد این محدودیت‌ها حتما با کارشناس صحبت کنید. او این مسئله را در محاسبات خود لحاظ کرده و توان تولیدی و ذخیره‌سازی نیرو را بسته به نیاز خانواده و میزان دسترسی تنظیم می‌کند. برای آشنایی با چگونگی محاسبه سیستم برق خورشیدی خانگی نیز می توانید با بهین نیرو در ارتباط باشید.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.