advertise

روش های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

یکی از دغدغه های امروزی ما کمبود ذخایر انرژی در کره ی زمین است. از این رو تا کنون روشهای مختلفی به منظور کاهش و بهینه سازی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. ساختمانها یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی محسوب می شوند که در صورت تداوم مصرف بیش از حد انرژی علاوه بر دامن زدن به مسئله بحران انرژی در جهان، سبب تشدید آلودگی محیط زیست نیز می گردند.
بخش ساختمان در هر کشور بیش از یک سوم انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده، که ارزش آن، به قیمت جهانی، سالیانه بالغ بر شش میلیارد دلار می گردد. استفاده منطقی از انرژی، در رئوس اصلی کار کشورهای فاقد انرژی فسیلی قرار گرفته و آنها را بر آن واداشته که در یکی از مراکز اصلی مصرف انرژی، یعنی ساختمان های مسکونی، مسئله بهینه کردن مصرف انرژی را جدی بگیرند.
بدین ترتیب این مسئله مطرح شد و چندین سال است که کشورهایی مانند آلمان، سوئد، ایتالیا، انگلیس و … قوانین خاصی در امر ساختمان سازی و بکار بردن عایق های حرارتی، بهبود روش گرمایش و سرمایش و ساختار کلی ساختمان در جهت بهینه کردن مصرف انرژی در آن تدوین نموده اند که لازم الاجرا می باشد.
اجرای این موارد نتایج جالبی بدنبال داشته طوری که موفق شده اند با بکارگیری این قوانین تا حدود۸۳ %در مصرف انرژی صرفه جویی نمایند. با توجه به ترازنامه سال ۱۳۸۷ ،مصرف انرژی در بخش ساختمان های خانگی و تجاری ایران حدود ۴۳ درصد کل مصرف انرژی می باشد که صرفه جویی حدود ۸۳ %در آن رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود


بهترین روش بهینه‌ سازی مصرف انرژی استفاده از عایق‌ های حرارتی در ساخت ساختمان است که در زمستان باعث کاهش مصرف گاز و در تابستان باعث کاهش مصرف برق می‌ شود. این عایق ‌ها از ۵۰ سال پیش تاکنون در دسترس هستند، اما متأسفانه همه کارفرماها به استفاده از آن توجه نمی‌ کردند.
اما امروزه با توجه به افزایش قیمت انرژی این مورد بیشتر مدنظر گرفته می‌ شود. اگر ساختمان به‌ درستی عایق ‌کاری شود حتی می ‌تواند تا حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد نیز باعث بهینه ‌سازی مصرف انرژی در ساختمان گردد.

روش های بهینه سازی مصرف انرژی  | پاک انرژی

در حال حاضر جهت تنظیم دمای آب مورد نیاز گرمایش و مصرفی ساختمان در موتورخانه از ترموستات های معمولی استفاده می شود که قابلیت تنظیم توسط متصدی موتورخانه بر روی دمای دلخواه را دارند و بر اساس نقطه تنظیم شده نسبت به خاموش و راه اندازی کردن مشعل ها اقدام می کنند. از معایب اصلی این ترموستات ها عدم واکنش در اثر تغییرات دمای هوای بیرون و همچنین وضعیت عملکردی در ساعات مختلف شبانروز می باشد.
در صورت افزایش دمای هوای محیط موتورخانه با دمای بالا کار می کند و گرمایی بیشتر از حد مورد نیاز وارد ساختمان می شود که عملاً بدون استفاده به هدر می رود.
همچنین در ساختمان های اداری در هنگام شب نیز، موتورخانه به فعالیت خود و تولید گرما ادامه می دهد جهت رفع این مشکل استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه که مجهز به حسگر دمای محیط خارج، لوله خروجی آب از دیگ و مشعل ها و پمپ می باشد با اندازه گیری دمای هوای محیط، دمای آب گرم مورد نیاز ساختمان را طوری تنظیم می کند که آبگرم مورد نیاز ساختمان تأمین شود.
در حقیقت با این روش انرژی گرمایی متناسب با نیاز ساختمان تولید می شود و از تولید گرمای اضافی جلوگیری می شود. از مزایای دیگر سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه قابلیت برنامه ریزی آنها می باشد و می توان از طریق برنامه کاری ساختمان، برنامه را مشخص کرد و در این صورت موتورخانه فقط در مواردیکه افراد در ساختمان حضور دارند و یا مواردیکه نیاز است راه اندازی می شود.
نصب سیستم هوشمند موتورخانه در ساختمان های اداری سبب کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد می گردد


کارشناسی های انجام شده سهم ۴۰-۵۰ درصدی در اتلاف انرژی را به پنجره های ساختمان اختصاص می دهند. پنجره ها که در حقیقت جزء جدا نشدنی هر ساختمانی می باشند، در انتقال حرارت هدایتی و تشعشعی نقش بسزائی را در هر مجموعه ساختمانی دارند. پنجره ها از دو طریق باعث اتلاف انرژی در ساختمان می شود؛

اختلاف دمای هوای بیرون و داخل ساختمان

نفوذ هوای بیرون به داخل ساختمانفناوری های جدید برای پنجره ها امکان استفاده بهتر از انرژی و نیزپدید آوردن آسایش در محیط را افزایش داده و راهکارهای علمی بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان پنجره ها قرار داده است. با توجه به تأثیر قابل توجه پنجره ها در میزان مصرف انرژی در ساختمان،لازم است مواردی را که می تواند باعث کاهش اتلاف انرژی از طریق پنجره ها گردد مورد توجه قرار گیرد. که با تعویض درب و پنجره های قدیمی با پنجره های دوجداره، این سهم به میزان ۲۰ درصد کاهش می یابد. در واقع با تعویض پنجره ها، می توان ۲۰-۳۰ درصد در کل صرف انرژی ساختمان صرفه جویی کرد

استفاده از درزگیر درب و پنجره

اکثر درب و پنجره هایی که در ساختمان نصب می شوند از استاندارهای لازم برخوردار نیستند و به راحتی گرما و سرمای فضای داخل را از طریق درزهای خود به بیرون هدایت می کنند. با استفاده از درزگیر می توان درزها و شیارهایی که منجر به خروج هوا و یا ورود آن می شوند را مسدود نمود. در صورت امکان می توان پنجره ها و درب های معمولی را با نوع دوجداره تعویض کرد. درب و پنجره های دوجداره نه تنها سرما و گرمای داخل خانه را حفظ می کنند بلکه از ورود سر و صدای مزاحم که آرامش ساکنین را بر هم می زند نیز جلوگیری می نمایند. در تمامی ساختمان ها به منظور کاهش مصرف برق و فرهنگ سازی و ارایه الگوی صحیح مصرف جهت عموم مردم باید منبع روشنایی با استفاده از لامپ های کم مصرف و لامپ های فلورسنت بهینه تأمین گردند


روشنایی در ساختمان به طور متوسط ۴۰ درصد مجموع مصرف انرژی الکتریکی را به خود اختصاص می دهد. راهکارهای ساده و ارزان قیمت متفاوتی جهت بهینه سازی سیستم های روشنایی وجود دارد. بهینه کردن مصرف انرژی لامپ های روشنایی بالا است و افزودن وسایل انعکاسی، کم کردن تعداد لامپ ها (در صورتی که میزان روشنایی فضا ها از سطح توصیه شده استاندارد بالاتر باسد) و استفاده از کنترلرهای روشنایی روز از جمله این راهکارها می باشند. اجرای بیشتر راهکارهای مربوط به صرفه جویی انرژی الکتریکی برای مقاصد روشنایی در ساختمان های دولتی و عمومی بویژه ساختمان های اداری از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند، به طوریکه بازگشت سرمایه گذاری های انجام شده در این خصوص معمولاً در کمتر از یک سال محقق می گردد

روش های بهینه سازی مصرف انرژی  | پاک انرژی

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی روز به ‌روز دستگاه‌ های تهویه مطبوع از نظر مصرف انرژی بهینه می‌ شوند. معمولاً دیده می‌ شود که بسیاری از افراد یا کارفرما ها به دلیل هزینه اولیه بیشتر رغبتی به خرید این نوع دستگاه ‌ها ندارند. اما اگر به هزینه انرژی ناشی از دستگاه‌ های ناکارآمد نگاه کنید قطعاً متوجه می ‌شوید که استفاده از تجهیزات نوین نه‌ تنها باعث بهینه‌ سازی انرژی در ساختمان می ‌شود بلکه تا حد زیادی هزینه ‌های انرژی را نیز کاهش می ‌دهد


خدمات بهین نیرو

شرکت بهین نیرو با بهره گیری از متخصصان توانمند فنی و علمی و با در اختیار داشتن ابزار های اندازه گیری دقیق، قادر به ارائه خدمات مختلف در زمینه انجام ممیزی انرژی با آگاهی از جدید ترین و کم هزینه ترین روش های بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.