advertise

مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی

بررسی مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی

حتما می دانید که می توانید روی پشت بام، حیاط و یا هر فضای مناسب دیگری که داشته باشید نیروگاه خورشیدی نصب کنید. برق حاصل از آن را به شبکه سراسری بفروشید و درآمد کسب کنید. اگر می خواهید یک نیروگاه خورشیدی خانگی نصب کنید و راجع به چگونگی دریافت مجوز و مراحل کار، ابهام دارید با ما همراه باشید.
با توجه به سودآوری قابل توجه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در سالهای اخیر متقاضیان بسیاری در این مسیر قدم نهاده و نیروگاه خورشیدی با مقیاس کوچک احداث کرده و از درآمد مناسبی بهره برده‌اند. همواره متقاضیان زیادی در نحوه ثبت درخواست و اخذ مجوز احداث این نیروگاه های سوالاتی مطرح کرده اند که برآن شدیم در این مقاله تمامی مراحل اخذ مجوز احداث نیروگاه از زمان ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد و اتصال به شبکه را ارائه کنیم.
با مجموعه بهین نیرو در ادامه همراه باشید تا به طور کامل به بررسی مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی بپردازیم. شما همچنین می توانید برای مشاهده تمامی خدمات بهین نیرو  کلیک فرمایید.

مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی  | بهین نیرو

بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی چه مقدار می باشد

بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی بر حسب ظرفیت نیروگاه به صورت زیر تعیین می‌گردد

تعاونی بهین نیرو
مقدار بهای پایه هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی  | بهین نیرو

چه نیروگاهی نیروگاه خورشیدی خانگی محسوب می شود

نیروگاه‌های خورشیدی در یک تعریف کلی به دو دسته خانگی و مقیاس بزرگ (مگاواتی) تقسیم می‌شوند. ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی خانگی حداکثر به ۱۰۰ کیلووات محدود شده و در صورت نیاز متقاضی به احداث نیروگاه با ظرفیت بیشتر از ۱۰۰ کیلووات، شرایط احداث شامل دسته نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی خواهد شد. هرچند که برای نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی ظرفیت حداقلی وجود نداشته و این نیروگاه‌ها میتوانند از ظرفیت ۱ کیلووات الی ۲۵ مگاوات احداث شوند. برای احداث یک نیروگاه خورشیدی خانگی، حداکثر ظرفیت قابل نصب برای مشترکین خانگی تا دوبرابر طرفیت انشعاب آن هاست

چه نیروگاهی نیروگاه خورشیدی خانگی محسوب می شود | بهین نیرو

مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی

حالا که این اطلاعات اولیه را متوجه شدیم بریم و مراحل دریافت مجوز نیروگاه خورشیدی خانگی را ببینیم.
۱- اولین قدم داشتن انشعاب برق در محل متقاضی برای نصب سامانه برق خورشیدی است.
۲- مرحله دوم مراجعه به شرکت توزیع برق، دفتر انرژی های تجدیدپذیر همراه با قبض برق، کارت ملی و سند مالکیت مکان مورد نظر برای اخذ مجور و انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق
۳- بعد از اخذ مجوز، می بایست با یکی از شرکت های فعال در زمینه طراحی، تامین تجهیزات و اجرای نیروگاه های خورشیدی برای احداث نیروگاه قرارداد ببندید.
۴- بعد از احداث نیروگاه، کارشناس اداره توزیع منطقه برق به محل نیروگاه شما مراجعه می کند و پس از بررسی مراحل کار و در صورت تایید، نیروگاه شما به برق شبکه متصل می شود.

بازدید کارشناسی شامل بررسی های مکانیکی (سازه) ، بررسی فنی (شرایط الکتریکال) و امکان سنجی فنی (بررسی شرایط اتصال نیروگاه به شبکه برق) خواهد بود.
۵- مرحله بعد، قرائت کنتور برق متقاضی در بازه زمانی دو ماهه و صدور صورتحساب تولید برق
۶- و در نهایت، پرداخت صورتحساب در وجه متقاضی توسط وزارت نیرو لازم به ذکر است قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ ساله بوده و از تاریخ انعقاد آن سرمایه‌گذار به مدت ۱۵ ماه فرصت خواهد داشت تا نیروگاه خود را احداث کرده و مراتب را به اطلاع شرکت برق برساند. شایان ذکر است این مدت ۱۵ ماهه جزیی از دوره ۲۰ ساله قرارداد است، از این رو به دلیل اینکه مبلغ پایه قرارداد در ۱۰ سال دوم نسبت به ۱۰ سال اول ۳۰ درصد کاهش می یابد، جهت بهره مندی از حداکثر مزایای اقتصادی قرارداد، باید تا حد امکان مدت زمان احداث نیروگاه را کمتر کرد. در صورت عدم احداث نیروگاه در مدت زمان معین، قرارداد خرید تضمینی شما لغو می‌گردد.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.