advertise

انواع استراکچر پنل خورشیدی چیست

انواع استراکچر خورشیدی روی زمین و روی سقف

بسته به نوع و محل قرارگیری پنل‌های خورشیدی، استراکچرهای خورشیدی مختلفی وجود دارند. به طور کلی، انواع استراکچر پنل خورشیدی به دو دسته استراکچرهایی که روی زمین نصب می‌شوند و استراکچرهایی که محل نصب آن ‌ها روی سقف است، تقسیم‌بندی می‌شوند. دو گروه اصلی خود نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه معرفی می‌شوند


انواع استراکچر خورشیدی روی زمین

ابتدا به سراغ ساختار پنل های خورشیدی روی زمین می‌رویم. پنل‌های خورشیدی با ساختارهای مختلفی روی زمین نصب می‌شوند که بر اساس این ساختارها، باید از استراکچر خورشیدی متناسبی نیز استفاده شود. انواع ساختار پنل های خورشیدی روی زمین عبارت هستند از:
• ساختار سوار پایه
• ساختار پایه مرتفع
• ساختار تک پایه
• ساختار چند قطبی
• ساختار سامارت فلاور

در ادامه هر کدام از این ساختارها، توضیح داده می‌شوند تا بتوانید استراکچر خورشیدی متناسب را انتخاب نمائید و در سیستم خورشیدی خود به کار بگیرید.


نحوه ساخت پنل خورشیدی سوار بر پایه بسیار ساده است و این نوع ساختار رایج ترین سازه های پنل خورشیدی نصب شده روی زمین هستند. نحوه ساخت استراکچر پنل خورشیدی، شامل آماده سازی زمین برای حفاری، قرار دادن لوله های عمودی در خاک که توسط یک پایه بتنی احاطه شده است. سپس پنل ها بر روی پایه ها قرار داده می شود. این نحوه ساخت استراکچر پنل خورشیدی مستلزم ارزیابی محل نصب و آنالیز ژئوتکنیکی خاک است تا مشخص شود که آیا به اندازه کافی برای نگهداری سازه نصب شده استحکام دارد یا خیر. بسته به نوع خاک (سنگ بستر کریستالی، سنگ رسوبی، شن، ماسه و عوامل دیگر) فشار پی متفاوت خواهد بود. بنابراین، نوع خاک تعیین می‌کند که ساخت پایه پنل خورشیدی چه فونداسیونی از جمله بتنی، شمع مارپیچ یا پیچ های زمینی، برای ایجاد یک پایه محکم در محل داشته باشد.

انواع استراکچر خورشیدی | بهین نیرو

ساختار پایه مرتفع | بهین نیرو

اگر خاک برای حفاری یا گودبرداری جهت پایه پنل خورشیدی مناسب نیست، بهترین راه حل استفاده از سیستم پایه مرتفع است. این پایه پنل خورشیدی شامل یک بلوک بتنی از پیش ساخته شده است که به زمین متصل شده است. این سازه به طور گسترده در تاسیسات پنل خورشیدی مسکونی استفاده می‌شود.


مزیت این ساختار که نیازی به ایجاد فونداسیون پیچیده یا تسطیح زمین به طور گسترده نیست. (مرحله ضروری برای پایه های مرتفع) در عوض فقط یک تیر فولادی ساده با یک سکوی بتنی بر روی زمین قرار می گیرد. این ساختار ساده به طور کلی پشتیبانی کافی از چندین پنل های خورشیدی را فراهم می کند. در برخی موارد به دلیل نامناسب بودن نوع خاک یا شرایط آب و هوایی شدید، تنظیمات خاصی لازم است.

ساختار چند پایه مرتفع | بهین نیرو

این سازه‌ها بر اساس همان اصل ساختار تک‌پایه ساخته شده‌اند. تنها تفاوت این است که تمام پنل‌های خورشیدی در یک خط افقی قرار می گیرند ولی جدا نمی‌شوند. این بدان معنی است که پنل‌های خورشیدی را می‌توان به صورت افقی با پشتیبانی از لوله‌های عمودی اضافی به اندازه دلخواه گسترش داد. مزیتی که این ساختار نسبت به سایر سیستم‌های نصب روی زمین دارد این است که این سازه‌ها امکان نصب سیستم‌های بزرگ‌تر با تغییر شیب زیاد و ساده‌تر را فراهم می‌کنند و تنها به یک تنظیم برای همه پانل‌ها نیاز دارند.


در حال حاضر ساخت پایه پنل خورشیدی اسمارت فلاور بسیار جدید است و به تازگی وارد بازار شده است. این پنل های خورشیدی به عنوان SmartFlower شناخته می‌شود. این سیستم استمارت فلاور به شکل گل و دارای سلول‌های خورشیدی است و هر روز صبح با طلوع خورشید، باز و در عصر بسته می‌شود. مزیت این سیستم راندمان بالای آن است. به این صورت که یک ساختار ۲.۵ کیلوواتی SmartFlower برابر با یک سیستم معمولی ۴ کیلوواتی روی زمین است. افزایش خروجی به این دلیل است که سلول های خورشیدی مجهز به یک سیستم ردیابی دو محوره هستند که زاویه شیب بهینه را برای به دست آوردن حداکثر تابش تضمین می‌کند. نقطه ضعف این فناوری هزینه بالای آن است. نصب SmartFlower، بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از سیستم‌های معمولی روی زمین است به طوری که نصب این سیستم‌ها، حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. دلیل این سرعت و سادگی این است که سلول‌های خورشیدی از قبل مونتاژ شده‌اند. انواع استراکچر پنل خورشیدی سقفی را می‌توان روی سقف‌های شیب‌دار و بدون شیب نصب کرد که باید نوع نیاز خودتان و فضایی که در دسترس دارید و متناسب با بودجه ساختار مناسب را انتخاب کنید.


یکی از پرطرفدارترین انواع استراکچر پنل خورشیدی سیستم ریلی است. نحوه ساخت استراکچر پنل خورشیدی ریلی نسبتا ساده است. استراکچر یلی، رایج‌ترین سازه پنل خورشیدی روی سقف است. برای نصب این استراکچر، مجموعه‌ای از ریل‌ها روی پشت بام به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس هر پنل خورشیدی از طریق مجموعه‌ای از گیره‌ها به ریل ها اتصال می‌یابد. ریل‌ها توسط پیچ به پشت بام محکم می‌شوند.

این نوع نصب مستقیماً از پیچ و مهره برای محکم کردن هر پانل روی سقف استفاده می‌کند و در نصب، هیچ‌گونه ریلی وجود ندارد. مزیت آن کاهش هزینه های ساخت و حمل و نقل است که باعث می شود نصب سریع‌تر انجام شود. پنل‌های خورشیدی را می‌توان به روشی که نصاب انتخاب می‌کند، قرار داد؛ زیرا در موقعیت پنل‌ها به دلیل نبود ریل‌ها محدود نیستند. نقطه ضعف اصلی سیستم بدون ریل نصب پیچیده است و این امر مستلزم داشتن تجربه نصابان در اجرای سیستم های نصب بدون ریل است.


این نوع سیستم نصب مانند سیستم ریلی عمل می‌کند و تفاوت در تعداد ریل‌های مورد نیاز برای نصب است. در حالی که سیستم‌های ریلی برای دو ردیف پنل خورشیدی در مجموع از چهار ریل استفاده می‌کنند، سیستم‌های ریل مشترک تنها از سه ریل بهره می‌برند؛ دو ریل در لبه‌ها و یکی در وسط که دو ردیف را به اشتراک می‌گذارد. سیستم نصب ریل مشترک، هزینه‌ها و زمان نصب پنل خورشیدی را کاهش می‌دهد؛ زیرا دیگر به یک یا دو ریل و هم‌چنین گیره میانی و انتهایی نیازی نیست. این سیستم هم‌چنین سوراخ‌های کمتری را در سقف ایجاد می‌کند.

این سیستم از یک ساختار از قبل مونتاژ شده با مجموعه‌ای از بلوک‌های مرتفع تشکیل شده است که دارای شیب است و به عنوان تکیه‌گاه سیستم عمل می‌کند و در عین حال پنل‌ها و سیستم نصب را با استفاده از گیره متصل می‌کند. مزیت نحوه ساخت استراکچر پنل خورشیدی فتوولتائیک، نصب سریع و آسان و عدم نیاز (یا نیاز بسیار کم) به ایجاد سوراخ‌ روی سقف است. هم‌چنین این سیستم، انعطاف‌پذیری بین ۵ تا ۱۵ درجه برای تنظیم شیب ارائه می‌دهد.


پارامترهای مختلفی در انتخاب سیستم نصب وجود دارد و بر اساس هر مکان متفاوت است و انتخاب مناسب ساختار پنل‌ها تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده برای شما دارد. به عنوان مثال، سیستم‌های خورشیدی نصب‌شده روی زمین نسبت به پشت بام گران‌تر هستند، اما اگر سقف شما به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند وزن استراکچر پنل خورشیدی را در شرایط آب و هوایی بد تحمل کند، ممکن است که سبب خسارت زیادی شود. در چنین شرایطی، تجربه نصاب شما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ زیرا ارزیابی الگوهای آب و هوای محلی و نوع خاک به استدلال‌های حرفه‌ای وی بستگی دارد.

استراکچر خورشیدی زمینی را انتخاب کنیم یا سقفی | بهین نیرو

خرید پنل های خورشیدی

مجموعه بهین نیرو ارائه دهنده انواع پنل های خورشیدی می باشد. در شهر استفاده از پنل برای تمامی اتاق ها امری دشوار است، اما با توجه به افزایش بازده پنل ها امکان برآورده کردن نیاز مردم وجود دارد. این مجموعه یکی از معتبرترین شرکت ها در زمینه ارایه خدمات و پشتیبانی و اجرای پنل خورشیدی در سرتاسر استان فارس و بندرعباس و اصفهان،شیراز ، سیستان و بلوچستان و ... می باشد برای دریافت خدمات در شهرهای مختلف با ما در ارتباط باشید

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.