advertise

کاربردهای انرژی خورشیدی چیست؟

کاربرد برق خورشیدی در زندگی ما چیست؟

اما کاربرد انرژی خورشیدی در زندگی روزمره ما چیست؟ اکنون با استفاده از انرژی خورشیدی، منابع گسترده‌ای از برق را برای خود تامین نمائید و این برق را برای مصارف مختلف به کار بگیرید. اگر کاملاً خارج از شبکه برق باشید، می‌توانید یک بانک بزرگ از باتری‌ها را برای ذخیره انرژی برای خود داشته باشید. برق ذخیره شده در این باتری‌ها در شب و روز‌های ابری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برای احتیاط باید یک ژانراتور به سیستم خود وصل کنید تا احتمال بدون برق ماندن شما به صفر برسد. نصب یک سیستم از پنل‌های فوتوالکتریک در خانه کار کوچکی نیست. اما با نگاه کردن به سقف‌ ساختمان‌ها در اکثر محله‌های ایالات متحده، می‌فهمیم که عملی نادر و کمیاب هم نیست. پوشش سقف خانه با پنل‌های خورشیدی فوتوالکتریک کار ارزانی نیست. با این حال، برخی تخفیف‌ها می توانند هزینه آن را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. آمار نشان می‌دهد صرفه‌جویی انجام شده در هزینه برق، تنها پس از ۶ تا ۸ سال کل سرمایه‌ای را که برای نصب سیستم خورشیدی استفاده کرده‌اید، به شما بازگشت می‌دهد. پس از آن مرحله، برق خانگی شما کاملا رایگان خواهد بود. درضمن، فروش برقی که تولید کرده‌اید، از دیگر کاربرد برق خورشیدی یعنی کسب درآمد نیز بهره‌مند خواهید شد.


با کاربردهای انرژی خورشیدی آشنا شوید

در این بخش، کاربردهای انرژی خورشیدی برای مصارف مختلف مورد معرفی قرار می‌گیرد. به نظرتان انرژی حاصل از نور خورشید تا چه اندازه می‌تواند نیازهای برقی شما را برطرف نماید و تا چه اندازه پاسخگوی امور روزمره شما خواهد بود؟ شاید با مطالعه این بخش از مقاله، نظرتان در مورد کاربردهای انرژی خورشیدی تغییر کند


یکی از کاربردهای انرژی خورشیدی گرم کردن خانه ها و فضاهای زندگی است. می‌توان از انرژی خورشیدی برای گرم کردن خانه به دو روش استفاده کرد. روش‌های گفته شده، سیستم‌های پیشرفته‌ای برای افرادی هستند که واقعا به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت می‌دهند. چرا که آن‌ها می‌دانند استفاده از این انرژی‌ها چه سرمایه‌گذاری بزرگی برای خودشان و کره زمین است.اما این دو روش چیست؟ یکی گرمایش آب از طریق خورشید و دیگری گرمایش محیط از طریق این انرژی. در ادامه هر کدام از این روش‌های مصرف انرژی خورشیدی تشریح می‌شوند.

سیستم گرمایش آب کل خانه، نسخه بزرگی از همان نوع سیستم خورشیدی است که به عنوان آبگرمکن برای شیرآلات استفاده شود. هر دو، از پنل‌های کلکتور خورشیدی برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند. آب از طریق لوله‌های بسته‌شده در پنل‌های کلکتور، به گردش در می‌آید و گرم می‌شود. اما این آب گرم به جای این‌که در یک مخزن نسبتا کوچک برای استفاده در شیرآلات ذخیره شود، شبکه‌های لوله‌کشی رادیاتورها و گرمایش از کف نیز به گردش در می‌آید. سیستم‌های بزرگتر معمولا برای هر دو هدف کار می‌کنند: گرم کردن آب برای استفاده در شیرآلات و هم‌چنین تامین گرمایش کل خانه. این سیستم‌ها، سیستم‌هایی در مقیاس بزرگ هستند که از پنل‌های کلکتور خورشیدی بسیار بزرگ روی سقف و مخازن پیچیده و تکنولوژی گردش آب استفاده می‌کنند. سیستم‌های گرمایش آب خورشیدی، اکثرا در مشاغل و کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما هم‌چنین گزینه بسیار خوبی برای استفاده مسکونی هستند.


سیستم‌های گرمایشی برای کل خانه و محیط وجود دارند که به جای آب یا هر مایع دیگری، از هوا به عنوان وسیله‌ای برای انتقال گرما استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها با جمع‌آوری هوای گرم شده توسط خورشید بر روی سقف یا دیواری که روی آن نصب هستند، کار می‌کنند و آن را در خانه به گردش در می‌آورند؛ به عنوان مثال، کاشی‌های سفالی سقف یک خانه، ممکن است دارای کانال‌هایی باشند که به هوای گرم شده، اجازه گردش می‌دهد. خانه‌هایی که از سیستم‌های گرمایش محیط خورشیدی استفاده می‌کنند، اغلب دارای سقف یا سطوحی جانبی هستند که برای جذب گرما طراحی شده‌اند. بسیاری از این سیستم ها، دارای نوعی فن گردشی هستند که هوای گرم را در خانه توزیع می‌کند. این سیستم‌ها، اغلب برای گرم کردن اتاق‌های یک نفره طراحی شده‌اند. می‌توانید این نوع سیستم را به‌عنوان نسخه بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته تر از اتاق‌ها و نورگیر‌های قدیمی بدانید. همان پنجره‌های بزرگی که با تابش نور خورشید، آن را جذب می‌کردند و به کاشی و سرامیک انتقال می‌دادند.

گرمایش آب خورشیدی | تعاونی بهین نیرو

در دنیای امروز که تلفن های همراه و تبلت ها به یکی از ابزارهای اصلی در زندگی همه ما تبدیل شده اند شارژ کردن باتری ها از مواردی است که همه افراد به آن نیاز پیدا می کنند و استفاده از شارژرهای قابل حمل خورشیدی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

ممکن است در آینده استفاده از وسایل نقلیه خورشیدی از خودروهای شخصی گرفته تا اتوبوس ها و قطار و هواپیما به اتفاق رایج روزمره تبدیل شود، طرح های این ایده در حال حاضر در برخی نقاط دنیا مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر در برخی وسایل نقلیه از پنل های خورشیدی برای تهویه مطبوع و خنک نگه داشتن فضای داخلی خودرو استفاده می شود که به کاهش مصرف سوخت تا حد خوبی کمک می کند. همچنین اولین قایق خورشیدی در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است، تا سال ۱۹۹۵ قایق های مسافربری دارای پنل های پی وی روی کار آمدند و در حال حاضر به صورت گسترده استفاده می شوند.


کاربردهای انرژی خورشیدی در کشاورزی | تعاونی بهین نیرو

کاربردهای انرژی خورشیدی در کشاورزی

انرژی خورشیدی در بهینه سازی پرورش گیاهان اهمیت زیادی دارد. نور خورشید یک منبع فراوان است اما در برخی موارد استثنا چندان در دسترس نیست و همین باعث شده کشاورزان به فکر استفاده بهینه از این انرژی باشند.به عنوان مثال کشاورزان فرانسوی و انگلیسی در طول فصول یخبندان سال از دیوارهای میوه‌ای برای به حداکثر رساندن جمع آوری انرژی خورشیدی استفاده کردند. این دیوارها به صورت توده های حرارتی عمل می کنند که با گرم نگه داشتن گیاهان سرعت بلوغ آن ها را افزایش می دهند. در ابتدا این دیوارها به صورت عمود بر زمین و رو به جنوب ساخته می شدند اما با گذشت زمان از دیوارهای شیب دار برای کارایی بیشتر استفاده کردند. از دیگر کاربردهای انرژی خورشیدی در کشاورزی می توان به پمپاژ آب، خشک کردن محصولات و خشک کردن کود مرغی اشاره کرد. در گلخانه ها نیز نور خورشید به گرما تبدیل شده و باعث می شود محصولات زراعی و گیاهان در تمام طول سال امکان رشد در محیط های بسته را داشته باشند.


آب شیرین کن خورشیدی

هنگامی که حرارت دریافت شده از خورشید با دمای کم روی آب شور اثر کند آب تبخیر می شود و املاح باقی می‌ماند. سپس با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان آب تبخیر شده را تقطیر کرد و به این ترتیب آب شیرین تهیه نمود. با این روش می‌توان آب بهداشتی مورد نیاز در نقاطی که دسترسی به آب شیرین ندارند مانند برخی جزایر را نیز تأمین کرد.آب‌شیرین‌کن های خورشیدی در دو اندازه خانگی و صنعتی ساخته می‌شوند. در نوع صنعتی با حجم بالا می‌توان برای استفاده شهرها آب شیرین تولید کرد.

خشک کردن عبارت است از گرفتن قسمتی از آب موجود در مواد غذایی و سایر محصولات که باعث افزایش عمر انباری محصول و جلوگیری از رشد باکتری‌ها است. در خشک کن‌های خورشیدی بطور مستقیم یا غیر مستقیم از انرژی خورشیدی جهت خشک نمودن مواد استفاده می‌شود و هوا نیز به صورت طبیعی یا اجباری جریان یافته و باعث تسریع عمل خشک شدن محصول می‌گردد. خشک‌کن‌های خورشیدی در اندازه‌ها و طرحهای مختلف و برای محصولات و مصارف گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند.

پخت و پز با انرژی خورشیدی

یکی از جدیدترین کاربردهای انرژی خورشیدی، در ایام گردش، باربیکیو، مسافرت و تفریح‌های دیگر انجام می‌پذیرد. با این‌که ممکن است این یک ایده، جدید و احتمالا ناآشنا باشد، اما آشپزی با انرژی خورشیدی از آن چیزی که فکر می‌کنید بسیار ساده‌تر است.با استفاده از یک جعبه، یک ماهی‌تابه، یک فویل آلومینیومی، یک کیسه پخت و پز، یک نوار چسب، یک عایق پلی استایرن و یک دماسنج، در کمترین زمان ممکن یک آشپزخانه کوچک و سیار خواهید داشت. ماهیت و هدف از ساخت اجاق خورشیدی، ساخت ظرفی است که با فویل یا ماده براق دیگری پوشانده می‌شود و پرتوهای خورشید را در یک محفظه پخت و پز، متمرکز می‌کند. ده‌ها طرح برای برای ساخت اجاق‌های خورشیدی، در اینترنت موجود هستند.


نوتورا در اوایل قرن ۱۸ اولین کوره خورشیدی را در فرانسه ساخت و بوسیله آن یک تل چوب را در فاصله ۶۰ متری آتش زد. بسمر، پدر فولاد جهان نیز حرارت مورد نیاز در کورة خود را از انرژی خورشیدی تأمین می کرد. متداولترین سیستم یک کوره خورشیدی، متشکل از دو آینه، یکی تخت و دیگری کروی می باشد. نور خورشید به آینه تخت رسیده و توسط این آینه به آینه کروی بازتابیده می شود. طبق قوانین اپتیک، هرگاه دسته پرتوی موازی محور آینه با آن برخورد نماید، در محل کانون، متمرکز می شوند و به این ترتیب انرژی حرارتی گسترده خورشید در یک نقطه جمع می شود، که این نقطه به دماهای بالایی می رسد. امروزه پروژه های متعددی در زمینه کوره های خورشیدی در سراسر جهان در حال طراحی و اجراء می باشد.

فن های تهویه از هر نوعی که باشند با خارج کردن هوای گرم از فضاهای بسته به کاهش هزینه های سرمایشی محیط کمک می کنند. در فن های تهویه سنتی از جریان برق استفاده می شود که هزینه های برق را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد اما امروزه فن های تهویه مبتنی بر انرژی خورشیدی عرضه شده که از پنل کوچک دارای سلول های فوتو الکتریکی استفاده کرده و موتور فن بدون نیاز به برق خانگی کار می کند. از این فن ها برای خنک نگه داشتن گاراژها، کلبه ها، لانه سگ یا مرغ دانی در تابستان استفاده می شود و از انواع ایستاده و قابل جابه جایی آن ها می توان در پاسیو یا اتاق بازی کودکان بهره برد.


حالا نوبت به یکی دیگر از کاربردهای انرژی خورشیدی می‌رسد. شنا در استخر، یکی از بزرگترین لذت‌های تابستانی برای کودکان و بزرگسالان است. همه از اولین روزی که استخر ها باز می‌شوند، هیجان زده هستند. به جز زمانی که آب خیلی سرد است و نمی‌توان داخل آن شیرجه زد! اگر در حیاط ویلای خود استخر دارید یا صاحب استخر رو باز هستید، می‌توانید از کاربردهای انرژی خورشیدی برای رفع این مشکل، استفاده کنید. برای اجام این کار، یک پتوی خورشیدی را به سیستم اضافه کنید تا آب را گرم کند. پتوی شناور خورشیدی، یک دستگاه گرمایش غیرفعال است که به سادگی گرمای خورشید را جذب می‌کند و آن‌را به آب انتقال می‌دهد. با این حال، اگر استخرتان، چه در ویلا و چه در مجتمع تفریحی-ورزشی شما سر پوشیده است، یا حتی اگر می‌خواهید در همان استخر رو باز کمی پیشرفته‌تر عمل کنید، می‌توانید یک سیستم گرمایش آب خورشیدی کامل را نیز در استخر خود نصب کنید. این سیستم، از پنل‌های گرمایش خورشیدی استفاده می‌کند که روی سقف نصب می‌شوند تا گرمای خورشید را جمع‌آوری کنند. سپس، گرما از طریق لوله‌هایی که به پنل‌ها متصل هستند، به آب منتقل می‌شود. آب در این سیستم به گردش می‌آید و به آرامی از استخر به پنل‌ها منتقل می‌شود. سپس مجددا وارد استخر می‌شود و دمای آن، درطول این پروسه به تدریج افزایش پیدا می‌کند و حالت مطلوبی به خود می‌گیرد.


در این بخش از مقاله با یکی از جذاب‌ترین کاربردهای انرژی خورشیدی مواجه هستیم. به نظرتان چگونه می‌توان محیط بیرون را با برق خورشیدی روشن کرد؟ به جای سیم‌کشی مدار ۱۲۰ ولتی در زیر زمین یا حتی سیستم لامپ‌های کم‌مصرف که توسط ترانسفورماتور متصل به پریز ۱۲۰ ولت، تغذیه می‌شود، می‌توان روشنایی خوبی را با وسایل روشنایی جدا از هم، که هر کدام سلول خورشیدی کوچک خود را دارند، فراهم کرد. این نوع وسایل روشنایی، در گذشته نسبتا ضعیف و کم نور بودند. اما امروزه، به لطف فناوری LED و باتری‌های بهبودیافته، می‌توانید نورپردازی کاملاً مناسبی را با وسایل برقی خورشیدی که اصلاً نیازی به سیم‌کشی ندارند، انجام دهید. پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها را در طول روز شارژ می‌کنند و این شارژ برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها در طول شب کافی است. سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند که از یک پنل خورشیدی مرکزی بزرگ‌ استفاده می‌کنند. این پنل می‌تواند نور چندین چراغ را تامین کند. پارک‌ها و بوستان ها، منازل ویلایی، مجتمع‌های مسکونی، مجتمع‌های فرهنگی-تفریحی، استادیوم‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی، باغ‌ رستوران‌ها و… می‌توانند از سیستم روشنایی محیط بیرون با انرژی خورشیدی استفاده کنند. بنابراین، این نوع کاربرد برق خورشیدی بسیار رایج است و در انحصار گروه خاصی از افراد نیست.


حتما تا کنون اسم انرژی ‌های تجدید پذیر را شنیده‌اید و از مزایای آن برای کره زمین آگاهی پیدا کرده‌اید. اما بهترین انرژی‌های تجدید پذیر کدام انرژی‌ها هستند و انتخاب بهترین‌ها بر چه مبنایی انجام می‌شود؟! احتمالا درباره این موضوعات کمتر شنیده‌اید. چهار انرژی تجدید پذیر که بین انرژی‌های تجدیدپذیر امتیازات بالاتری کسب می‌کنند، معرفی می‌شوند و توضیحاتی در مورد هر کدام داده می‌شود.برای اطلاعات بیشنر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید تا طالاعات بیشتر کسب نمایید.
اگر می خواهید یک نیروگاه خورشیدی خانگی نصب کنید و راجع به چگونگی دریافت مجوز و مراحل احداث نیرگاه خانگی، ابهام دارید با مجموعه بهین نیرو همراه باشید.برای مشاهده تمامی خدمات بهین نیرو کلیک فرمایید

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.